Saturday, 09.05.2015
17:00h
Machination, or The Spectre of the Invisible Hand
English (French see below):
Performative Lecture and Workshop by Raphaële Bidault-Waddington
In complicity with Caroline Palla
« Bulle Poético-Spéculative » (Poetico-Speculative Bubble), photographic installation, Raphaële Bidault-Waddington a.k.a. PIIMS, Paris Project Room, 2001.
Paris-based artist Raphaële Bidault-Waddington returns to Corner College on 9 May for one of her performative lectures (cf. Semiospace), where she proposes a new digression, theoretical and poetic around her three laboratories for artistic research.
Raffinerie Poétique (Poetic Refinery), PIIMS/Petite Industrie de l'Image Sensorielle (Little Industry of the Sensorial Image) and LIID/Laboratoire d'Ingénierie (Idea Engineering Lab) all three feed on a “machinic imaginary”, playing on the illusion of a performing organization and a mastered creation process that can elicit a sense of rationality, clarity and understanding. The LIID in particular has the ambition of affirming the power of “aesthetic intelligence” as a mode of addressing the world and an efficacious form of knowledge production, giving rise to numerous collaborations with universities, urban projects and companies around the world.
Nonetheless the labs overflow, drift, without one being able to grasp where the border lies between the fictitious and the speculative, to such an extent that the story will at times seem incredible, as if all this was not possible. The machinic arrangement of RBW is on the verge of machination, as if behind this so well-articulated ecosystem that is here stripped bare, there was something else, an intrigue, or even a conspiracy.
Behind the appearance of the story of operational transparency, the shadow of doubt lurks, evoking the ghosts that haunt the contemporary era in which the “data-deluge” breaks the benchmarks of truth and in which a new technological empire spoils discernment as the screens suck its lifeblood.
The contact with the economic world elicits different forms of fear that echo the concerns borne by late capitalism, the famous spectre of the invisible hand, or yet Big Data, the new monster generated by the cloud and whose psycho-climatic intoxication PIIMS replays, having become an autonomous world-image ….
All this shall serve as a basis to an exploratory and exhilarating research session around the engineering of these both artistic and cognitive dramatic elements, in complicity with Caroline Palla, a Zurich-based artist and moviemaker, and the public of Corner College.
For further information: https://en.wikipedia.org/wiki/Rapha%C3%ABle_Bidault-Waddington
Websites: http://www.liid.fr, http://goodwill.is.not.free.fr
This performative lecture and workshop is part of the additional program contextualizing and expanding the discourse of the exhibition Spooky Action at a Distance. Artes Mechanicae & Witch's Cradle, which opens on 23 April and closes on 22 May 2015.
This event is kindly supported by the French Embassy in Switzerland.
Français (texte en anglais ci-dessus):
Machination, ou le spectre de la Main Invisible
Conférence performative et atelier de Raphaële Bidault-Waddington
En complicité avec Caroline Palla
L'artiste parisienne Raphaële Bidault-Waddington revient au Corner College pour l'une de ses conférences performative le samedi 9 Mai (voir Semiospace) où elle nous proposera une nouvelle digression théorique et poétique autour de ses trois laboratoires de recherche artistique.
La Raffinerie Poétique, PIIMS/Petite Industrie de l'Image Sensorielle et LIID/Laboratoire d'Ingénierie sont tous trois nourris d'un "imaginaire machinique", se jouant de l'illusion d'une organisation performante et d'un processus de création maîtrisé, propre à susciter un sentiment de rationalité, de clarté et d'entendement. Le LIID se donne tout particulièrement pour ambition d'affirmer la puissance de l'"intelligence esthétique" comme mode d'adresse du monde et forme de production efficace de connaissance, donnant lieu à de nombreuses collaborations avec des universités, des projets urbains et des entreprises de part le monde.
Néanmoins les laboratoires débordent, dérivent, sans que l'on puisse saisir où se situe la frontière du fictif et du spéculatif, et au point que l'histoire semble parfois incroyable, comme si tout ceci n'était pas possible. L'agencement machinique de RBW, frôle la machination comme si, derrière cet écosystème pourtant si bien articulé et ici mis à nu, il y avait encore autre chose, une intrigue voire un complot.
Derrière l'apparence d’un récit de transparence opératoire, l'ombre du doute plane, non sans évoquer les fantômes qui hantent l'ère contemporaine où le "data-déluge" brise les repères de la vérité, et où un nouvel empire technologique abîme le discernement, vampirisé par les écrans.
L'accointance avec le monde économique suscite différentes formes de peur faisant écho aux inquiétudes véhiculées par le capitalisme tardif, le spectre de la fameuse main invisible, ou encore le Big Data, nouveau monstre généré par le cloud, et dont PIIMS, devenu monde-image autonome, rejoue l'ivresse psycho-climatique…
Tout ceci servira de base à une séance de recherche exploratoire et jubilatoire autour de l'ingénierie de ces ressorts dramaturgiques, autant artistiques que cognitifs, en complicité avec Caroline Palla, artiste et cinéaste zurichoise, et le public du Corner College.
Plus d’informations : https://en.wikipedia.org/wiki/Rapha%C3%ABle_Bidault-Waddington
Sites: http://www.liid.fr, http://goodwill.is.not.free.fr
Cette conférence performative et atelier font partie du programme supplémentaire contextualisant et étendant le discours de l'exposition Spooky Action at a Distance. Artes Mechanicae & Witch's Cradle, qui aura lieu du 23 avril au 22 mai 2015.
Nous tenons à remercier l'Ambassade de France en Suisse de son soutien.
Wednesday, 13.05.2015
20:00h
Die Übertragung von menschlichen Handlungen und Denkvorgängen auf Maschinen funktioniert immer dann, wenn sich Handlung und Denken mittels Abstraktion in eine Folge von elementaren und rekombinierbaren Teilaktivitäten zerlegen lassen, also wenn menschliche Handlungen und Denkprozesse als Algorithmen entkörperlicht und dekontextualisert werden können. In welcher Weise diese elementaren und rekombinierbaren Teilaktivitäten zu beschreiben sind, ist jedoch keinesfalls eindeutig zu fassen. So spricht etwa der Kybernetiker Gotthard Günther im Kontext der Maschine von Serien mit unterschiedlichen Freiheitsgraden, wobei er den Konzepten der "Kausalität" und der "Magie" in diesem Zusammenhang die extremen Pole zuweist. Für Günther sind also durchaus "Maschinen" denkbar, die sich allein in magischen Bezugssystemen konstituieren und damit selbst den basalsten Grundlagen der klassischen Kybernetik widersprechen würden. In meinem Vortrag werde ich, ausgehend von Günthers Einordnung, einen Maschinenbegriff skizzieren, in dessen Zusammenhang statische Serialisierungen von Handlungs- und Denkvorgängen in Frage gestellt sowie Spielräume für alternative Verkettungen und somit "Funktionsstrukturen" eröffnet werden. Ziel wird es hierbei sein den Maschinenbegriff in einer Weise scharf zu stellen, dass mittels diesem selbst aktuell relevante künstlerische Phänomene interpretiert werden können.
This lecture is part of the additional program contextualizing and expanding the discourse of the exhibition Spooky Action at a Distance. Artes Mechanicae & Witch's Cradle, which opens on 23 April and closes on 22 May 2015.
Thursday, 21.05.2015
18:30h
18:30h Boris Magrini
Being immortal, again
Tobias Bernstrup, Sing My Body Electric, performance at Friktioner festival, Uppsala Konsert & Kongress, 2 June 2012.
Recent developments in artificial intelligence, biotechnologies and robotics have produced a body of speculative journalism depicting visions of our future society that are deeply embedded in transhuman (or even posthuman) ideologies. The implementation of global connectivity, social networks and multiplayer online games offered new tools for artists to create works mimicking similar narratives while contributing to a critical discussion of these visionary prophecies. Between fictions and predictions, how are artists helping to shape and imagine our future immortality?
19:30h Rayelle Niemann
Syria's uprising on-line
perspectives on the massive quantity of imagery, on ethics, icons, and narrations, methodology of archiving and memorising
Followed by a discussion with Boris Magrini, Rayelle Niemann and the audience.